Uw winkelmandje:0artikels

Winkelmandje

Nieuws

  • Vuelta 2014: Het parcours

    19 augustus 2014 - 21:08

    De derde Grote Ronde van het jaar komt er aan: de Vuelta a España! Het begint een traditie te worden dat de wedstrijd aanvangt met een avondlijke ploegentijdrit. Dit jaar wordt de Ronde van Spanje op gang getrokken in Jerez de la Frontera. De karavaan trekt van het zuiderse Andalucië naar Galicië in het noordwesten, waar de wedstrijd eindigt in Santiago de Compostela. Naast de ploegentijdrit staan er nog twee individuele proeven tegen de klok op het programma. De laatste op de slotdag. Het lijkt tot op de laatste dag een spannende strijd om het klassement te worden.

    Week 1
    Ploegentijdrit in Jerez de la Frontera
    De ploegentijdrit is 12,6 kilometer lang. Het parcours door de straten van Jerez de la Frontera is technisch, er liggen zelfs enkele kasseien onderweg. De tweede etappe is er één op maat van de sprinters, al kan de wind tussen Algeciras en San Fernando een rol spelen. De volgende twee ritten zijn al iets lastiger. De derde dag wordt er geklommen tot 1100 meter hoogte. Zowel deze etappe als de volgende bieden kansen voor aanvallers.

    8 aankomsten bergop
    Op weg naar Ronda, in de vijfde etappe, ligt er een stevige klim van derde categorie in de finale, waarvan de top een vijftiental kilometer van de aankomst verwijderd is. Een dag later zullen de klassementsrenners op het appel moeten zijn, met de eerste van acht aankomsten bergop. Het eerste deel van de etappe loopt langs de kust en is helemaal vlak, maar nadien volgen er drie beklimmingen. De streep is getrokken op de Cumbres Verdes, een klim van eerste categorie. Op vrijdag gaat het de hele tijd op en af, de streep ligt op een heuvel, die niet meetelt voor het bergklassement. In de achtste rit ligt de kans voor het grijpen voor de sprinters. Ze krijgen in Albacete een lange rechte lijn ter beschikking voor een man-tegen-mangevecht. Met 207 kilometer is dit overigens de langste etappe van deze editie. Voor de eerste rustdag wacht er nog een stevige bergetappe met aankomst in Aramón Valdelinares.

    Week 2
    Plaatselijk circuit in Logroño
    Het tweede deel van de Vuelta begint met een individuele tijdrit van 36,7 km. De weg loopt meteen omhoog, na acht kilometer wordt de top bereikt van een klim van derde categorie. Goed voor een hoogteverschil van bijna 400 meter. Daarna gaat het in hoofdzakelijk dalende lijn richting Borja. Op woensdag 3 september volgt de derde aankomst bergop, alweer op een klim van eerste categorie. Dit keer op de Alto San Miguel de Aralar. Daarna volgt een biljartvlakke etappe. Na 21 kilometer begint het peloton aan lokale rondes in Logroño, goed voor zeven keer 21 kilometer. Een reuzenkans voor de sprinters.

    Zwaar drieluik
    Vooraleer de renners aan een zwaar drieluik beginnen, met drie aankomsten bergop, is er een etappe met twee beklimmingen van derde en één van tweede categorie. In de veertiende etappe is de streep getrokken op een slotklim van eerste categorie in La Camperona met uitschieters tot 24%. Vervolgens is het tijd voor een klassieker. Zondag 7 september ligt de finish op Lagos de Covadonga. Deze klim buiten categorie is 12,6 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,3%. Op de laatste maandag staat de koninginnenrit gepland. Er zijn maar liefst vijf bergen van eerste categorie te beklimmen!

    Week 3
    Laatste kans voor de sprinters
    Na de tweede rustdag krijgen de sprinters in A Coruña hun laatste kans. In de achttiende etappe ligt het zwaartepunt in de finale met twee keer de beklimming van de Monte Castrove (2de categorie), waar ook de eindstreep is getrokken. De negentiende etappe telt twee beklimmingen van eerste categorie. De top van de laatste klim, de Alto de Morrazo ligt op iets meer dan twintig kilometer van de meet. In de afdaling zal de kopgroep of eenzame vluchter de voorsprong moeten vasthouden.

    Beslissing op slotdag?
    Op de voorlaatste dag zijn de renners toe aan de laatste bergrit, de tweede met aankomst op een klim buiten categorie: de Puerto de Ancares. Als de leider hier nog niet voldoende ruimte heeft, kan de strijd om de eindzege nog beslist worden op de slotdag. Dan is er een vlakke tijdrit van 9,7 kilometer. Als het op een secondestrijd uitdraait kan het nog spannend worden voor de rode trui!

    Rittenschema

    Rit 1: Zaterdag 23 augustus: Jerez de la Frontera - Jerez de la Frontera (12,6 km) (TTT)
    Rit 2: Zondag 24 augustus: Algeciras - San Fernando (174,4 km)
    Rit 3: Maandag 25 augustus: Cádiz - Arcos de la Frontera (197,8 km)
    Rit 4: Dinsdag 26 augustus: Mairena del Alcor - Córdoba (164,7 km)
    Rit 5: Woensdag 27 augustus: Priego de Córdoba - Ronda (180 km)
    Rit 6: Donderdag 28 augustus: Benalmádena - La Zubia (167,1 km)
    Rit 7: Vrijdag 29 augustus: Alhendín - Alcaudete (169 km)
    Rit 8: Zaterdag 30 augustus: Baeza - Albacete (207 km)
    Rit 9: Zondag 31 augustus: Carboneras de Guadazaón - Aramón Valdelinares (185 km)
    Rustdag 1: Maandag 1 september
    Rit 10: Dinsdag 2 september: Real Monasterio de Santa María de Veruela - Borja (36,7 km) (ITT)
    Rit 11: Woensdag 3 september: Pamplona - Santuario de San Miguel de Aralar (153,4 km)
    Rit 12: Donderdag 4 september: Logroño - Logroño (166,4 km)
    Rit 13: Vrijdag 5 september: Belorado - Obregón. Parque de Cabárceno (188,7 km)
    Rit 14: Zaterdag 6 september: Santander - La Camperona. Valle de Sabero (200,8 km)
    Rit 15: Zondag 7 september: Oviedo - Lagos de Covadonga (152,2 km)
    Rit 16: Maandag 8 september: San Martín del Rey Aurelio - La Farrapona. Lagos de Somiedo (160,5 km)
    Rustdag 2: Dinsdag 9 september
    Rit 17: Woensdag 10 september: Ortigueira - A Coruña (190,7 km)
    Rit 18: Donderdag 11 september: A Estrada - Monte Castrove. Meis (157 km)
    Rit 19: Vrijdag 12 september: Salvaterra do Miño - Cangas do Morrazo (180,5 km)
    Rit 20: Zaterdag 13 september: Santo Estevo de Ribas de Sil - Puerto de Ancares (185,7 km)
    Rit 21: Zondag 14 september: Santiago de Compostela - Santiago de Compostela. El Final del Camino (9,7 km) (ITT)

     

     

     

     

     

     

    Lees meer
  • Wellens wint Eneco Tour!

    17 augustus 2014 - 21:08

    Tim Wellens heeft de tiende editie van de Eneco Tour gewonnen. Na zijn fantastische ritoverwinning gisteren verdedigde de voltallige Lotto Belisol-ploeg met bravoure de leidersplaats in dienst van de jonge Limburger, die als eindwinnaar het hoogste schavotje op mocht; de eerste WorldTour-eindoverwinning voor Lotto Belisol.

    Voor de rit was de situatie duidelijk: Wellens moest vooral Lars Boom en Tom Dumoulin in de gaten houden en hen geen bewegingsruimte geven. Ook de wind beloofde een rol te spelen in Nederlands en Belgisch Limburg, op een parcours dat een verkorte doordruk was van de Amstel Gold Race, met veel bochten en 22 kuitenbijters.

    Het duurde zo'n vijftien kilometer voor in drie schuifjes een kopgroep van 20 renners tot stand kwam. Julien Vermote was daarin de beste geplaatste renner in het algemeen klassement, op ruim zes minuten van Wellens en dus niet meteen een bedreiging. De koplopers pakten ook de bonificatieseconden onderweg, waardoor Boom en Dumoulin de kans niet kregen om dichter te komen. De voorsprong liep op tot maximaal 5'20 na 80 kilometer, terwijl Lotto Belisol met onder meer Dockx en Sieberg het tempo onderhield in het peloton.

    Met de finale in zicht was het zoals verwacht Belkin dat het initiatief nam, maar twee pogingen om waaiers te trekken lukten niet; Wellens en ploegmaats koersten heel attent. Beschut achter de rug van Roelandts en Vanendert zag Wellens de kilometers wegtikken in een fel uitgedund peloton. Vooraan koos Van Keirsbulck het hazenpad onder boog van de laatste 15 kilometer. De renner van OPQS schudde een sterk nummer uit de benen en reed solo naar de dagzege. Op de laatste beklimming probeerde BMC samen met Boom en Dumoulin nog een laatste keer Wellens te bestoken, maar Tim sprong attent op het wiel. In de slotkilometers kwam de eindwinst niet meer in gevaar.

    Tim Wellens, eindwinnaar Eneco Tour: "Ik had voor dit weekend nog nooit een wedstrijd gewonnen, dus dit is zeker het allerhoogste in mijn carrière. Een WorldTour-overwinning in België is heel speciaal. Ik ben enorm aangemoedigd geweest onderweg, startplaats Riemst lag slechts op 20 kilometer van mijn ouderlijk huis."

    "Voor de rit was meer dan aan Boom en Dumoulin aandacht besteed aan het gevaar van de wind. Maar de manier waarop de ploeg het gedaan heeft vandaag, is ronduit fantastisch. Ik kon eigenlijk heel relax in het wiel van eerste Sieberg en daarna Roelandts zitten. Belkin probeerde twee keer een waaier te trekken maar we kwamen nooit in de problemen. We reden heel gefocust vooraan en enkel op de laatste klim probeerden Boom en Dumoulin nog iets te forceren."

    "Twee dagen voor de start was ik nog naar de ploegarts geweest omdat ik ziek was. We stelden de beslissing om al dan niet deel te nemen nog even uit en natuurlijk ben ik nu heel blij dat ik toch van start ben gegaan. Het begin van de week verliep moeilijk voor de ploeg, maar vanaf vrijdag ben ik beginnen geloven dat er mogelijkheden waren. En met Jelle Vanendert had ik een ploegmaat die ook heel sterk was."

    "De kansen die ik en andere jonge Belgische renners krijgen zouden er niet komen zonder de immense steun van Lotto. De verschillende projecten waarmee zij kansen geven aan jonge renners om hun talent te ontwikkelen hebben mij gebracht tot waar ik vandaag sta. Het Belgische wielerproject met de steun van zoveel Belgische partners is voor ons wielrennen onmisbaar."

    "Deze overwinning betekent nu niet dat ik zomaar als favoriet aan de start sta van de komende WorldTour-eendagswedstrijden, maar mijn honger is wel groot om het in Plouay - in dienst van de ploeg - Quebec, Montreal en Lombardije goed te doen."

    Herman Frison, sportdirecteur: "Het voorspelde geen gemakkelijke dag te worden, maar de jongens hebben de opdracht perfect uitgevoerd. Je ziet nog maar eens wat een leiderstrui met een ploeg doet. Renners als Sieberg en Dockx kregen hier niet meteen hun parcours voorgeschoteld maar reden een dijk van een wedstrijd. Ik denk dat we dit weekend collectief onze beste koers van het seizoen gereden hebben. Maar ik was pas zeker toen hij effectief over de meet was gekomen."

    "Met Tim wint een Belgische renner de enige Belgische WorldTour-rittenkoers, in een wielerland als het onze. Daarenboven komt hij uit onze eigen opleiding, waarbij het onze visie en die van de sponsors is om jonge renners kansen te geven; de manier waarop hij dit gedaan heeft, is heel mooi. Misschien zijn koersen als Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico nog van een andere status, maar de Eneco Tour is qua attractiviteit hoger in te schatten dan bijvoorbeeld Baskenland, Catalonië of Romandië vind ik."

    "De week was nochtans niet goed begonnen. Roelandts voelde zich op dag één niet lekker en moest lossen, Debusschere had een dag later diarree en onze ploeg liet zich verrassen door een breuk in het peloton en donderdag moest Greipel ziek naar huis zonder de beoogde ritwinst. Ik ken onze Duitser; als hij afstapt is hij echt niet goed. Tim stond op 49" en Jelle op meer dan een minuut, toen leek een plaats tussen vijf en tien in het eindklassement het hoogst haalbare. Maar vrijdag is het gekanteld. Jens was mee in de ontsnapping, Jelle en Tim kwamen dichter in het klassement en de prestatie van Tim op zaterdag was héél knap."

    "Zaterdag start de Vuelta en de komende weken staan er nog vijf WorldTour-eendagskoersen op het programma. We moeten verder gaan op dit elan en met jongens als Greipel, Roelandts, Wellens, Vanendert en Gallopin is puntenwinst zeker het doel."

    De rit- en eindwinst van Tim Wellens brengen hem en Lotto Belisol 106 WorldTour-punten op waardoor de ploeg met 452 punten van de zestiende naar de dertiende plaats springt.


    Lees meer
  • Dubbelslag voor Tim Wellens

    16 augustus 2014 - 19:08

    Tim Wellens was vandaag de beste in de zesde etappe van de Eneco Tour. De finishlijn was getrokken op La Redoute, daar had Wellens 50 seconden voorsprong op eerste achtervolger Lars Boom. De 23-jarige renner pakte in Aywaille niet enkel zijn eerste profoverwinning ooit, maar nam ook de leiderstrui over van Tom Dumoulin. Boom staat tweede in het klassement op zeven seconden, Dumoulin derde op dertien seconden. Jelle Vanendert is opgeschoven naar de veertiende stek.

    Overtuigende overwinning
    Een groep van acht sprong al snel na de start weg. De groep met Boonen en Nuyens liep tot 7'25" uit. Nathan Haas overleefde het langst. Vervolgens kwamen er demarrages van Pichot en Jeannesson. Wellens sprong eerst naar Jeannesson toe en samen sloten ze nadien aan bij Pichot. Bij aanvang van de voorlaatste klim had Wellens de twee al achtergelaten. Hij begon solo aan de laatste beklimming van La Redoute en won op overtuigende wijze deze etappe.

    Mijn dag
    Tim Wellens:
    "Voor de start hadden we afgesproken dat we zouden zien hoever Jelle en ik geraakten. Na de rit naar Geraardsbergen gisteren had ik al een goed gevoel, ook al was dat niet helemaal mijn terrein. Deze ochtend merkte ik dat de benen alweer goed aanvoelden en dat het wel eens mijn dag kon worden. Toen ik wegsprong kon ik in eerste instantie profiteren van het feit dat de renners achter mij niet vol koersten. De kopmannen waren geïsoleerd en zo was de organisatie zoek. Nadien heeft Lars Boom er alles aan gedaan om Tom Dumoulin van zich af te schudden en ging het tempo achter mij wel de hoogte in."

    "Mijn eerste doel was de ritzege en in tweede instantie het binnenduiken van de top tien, dat was heel belangrijk voor de ploeg. Gezien mijn achterstand van 49 seconden had ik nooit gedacht de leiderstrui over te nemen. Schitterend dat ik een dubbelslag sla. Morgen zullen we er alles aan doen om de trui te behouden. De bonificatieseconden kunnen een rol spelen, dus zal er zeer attent moeten gekoerst worden."

    Straffe stoot
    Herman Frison, sportdirecteur:
    "Tim heeft perfect gedaan wat we hem gevraagd hadden vandaag. Jelle en hij waren onze speerpunten, beiden reden zeer attent in de finale. Pichot en Jeannesson vormden een goede springplank op de Côte de Chambralles. Vanuit de volgwagen hebben we Tim aangevuurd en hij heeft goed de raad opgevolgd. Hij reed een fantastische laatste twintig kilometer. Morgen zullen we met het mes tussen de tanden koersen. De ploeg zal Tim zo goed mogelijk naar de cruciale punten leiden. Het wordt veel draaien en keren. Naast de strijd om de dagzege wordt het er ook één voor de eindoverwinning. Wat Tim vandaag gepresteerd heeft is alvast een straffe stoot; zulke grote namen op meer dan vijftig seconden rijden."

     

     

     

     

     

     

    Lees meer

In de kijkerGa naar overzicht in de kijker

  • 30% korting in de e-shop!

    18 augustus 2014 - 19:08

    Koop vanaf nu uw Lotto Belisol-oufit met een korting van 30% in de e-shop van Lotto Belisol!

    Wil u ook rondfietsen in het fel bejubelde retroshirt van Lotto Belisol surf dan naar onze e-shop. U kan uzelf ook een wielerbroek aanschaffen. En voor regenachtige tochtjes met de fiets is er de wielervest. Of wat dacht u van een paar Lotto Belisol-sokken? Ook de gadgets zijn afgeprijsd, waaronder postkaarten en petjes. Tenslotte bieden we een aantal vrijetijdskledingstukken aan, zoals een sweater.

    Mis deze solden niet!

    Lees meer
  • Koop een kampioenentrui!

    7 augustus 2014 - 11:08

    Vanaf vandaag, 7 augustus, tot en met dinsdag 12 augustus krijgt u de unieke kans om een versie van de Belgische kampioenentrui van Jens Debusschere of de Duitse kampioenentrui van André Greipel te kopen! Een trui kost 65€ waarvan 10€ naar Make-A-Wish gaat, het goede doel dat Lotto Belisol dit jaar steunt.

    Wenst u één of meerdere exemplaren te bestellen? Stuur dan een e-mail naar fan@lottobelisol.be met vermelding van uw naam, adres, telefoonnummer en de gewenste maat. De levering is voorzien rond 10 september.

    Lees meer
  • Download de nieuwe wallpaper!

    29 juli 2014 - 12:07

    Tijdens de maand juli bieden we vier keer een nieuwe wallpaper aan! Download vanaf vandaag de laatste in de rij.

    Ga naar onze multimediapagina.

    Lees meer

Partners